dimecres, 30 de desembre de 2020

PROJECTE CRUÏLLA: Projecte de reinterpretació sobre l’obra Cruïlla (1994) de DANIEL ARGIMON i GRANELL exposada al MAMT

 


Cruïlla és un projecte de reinterpretació de l’obra que duu el mateix nom realitzada per Daniel Argimon i Granell, que l’Institut Jaume I de Salou ha portat a terme amb l’alumnat de 2n de batxillerat d’arts plàstiques, en col·laboració amb el Museu d’Art Modern de Tarragona.  

    El projecte consisteix en partir del concepte de cruïlla (lloc on s’entrecreuen dos o tres camins) per a desenvolupar un treball personal d’exploració de llenguatge artístic propi en relació a l’experiència vital de l’alumnat.

 L’artista de referència ens ofereix la seva particular visió d’aquesta idea: l’obra que es presenta en format vertical és un clar exponent de la pintura informalista i matèrica d’Argimon. Sobre un fons cobert de veladures cromàtiques amb tonalitats que van dels blaus, als blancs i negres, hi situa, amb la tècnica del collage, una mena de camins fets de paper maixé o teles desfilades, ennegrides possiblement pel foc, que prenen rellevància en el centre de la composició. En aquest punt que atrau poderosament la mirada, és on Argimon representa aquest canvi de direcció de camins erosionats, aquesta obertura de possibilitats, aquesta cruïlla de recorreguts fets de matèria adherida a la tela. Els fons aporta tensió  i profunditat, a través de pinzellades gestuals, regalims i esquitxades, talment com si ens trobéssim davant d’una representació d’aquests records, pensaments i tensions que poden influir en aquesta decisió sobre quin camí agafar. És un fons fosc, d’introspecció, com un diàleg interior, que mostra camins secundaris, que lliguen amb altres zones del quadre com el collage de tela inferior.

     Cruïlla, com a concepte sinònim de moment d’impàs, de canvi, de moment de presa de decisions, de diversitat de possibilitats a seguir, és un bon punt de partida per a l’alumnat de 2n de batxillerat. Han de reflexionar sobre quina interpretació en volen fer del concepte i experimentar amb un llenguatge propi per a explicar-la a nivell plàstic. En una cruïlla hi poden tenir lloc camins secundaris, camins més amagats, secrets, pors, somnis i desitjos no expressats... també pot ser una manera de prendre consciència de la immensitat del buit, del no saber cap a on anar, cap a on tirar... i aquesta és també una possibilitat igualment humana i vàlida.

     El projecte es planteja com un treball seqüenciat que s'ha dut a terme íntegrament a l’institut Jaume I durant el mes de novembre i desembre, amb previsió de culminar al gener, amb una sessió de col·laboració virtual amb l’equip pedagògic del MAMT, ja que degut a la COVID, aquest curs no ens hi podem desplaçar com a grup, tot i que l’alumnat sí que ho pot fer a títol personal fora de l’horari escolar. Conèixer la tasca que fan els museus com a dinamitzadors de projectes artístics, conservadors del patrimoni i altaveus del context artístic proper, és també un dels objectius d’aquest projecte que esperem que sigui motivador per a l’alumnat. Tot seguit us mostro un vídeo resum de tot aquest treball. Us emplaço a que visiteu els instagrams dels alumnes per a conèixer les seves particulars visions del concepte cruïlla.

 


EXPOSICIÓ VIRTUAL



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada