Bloc de reflexió i xerrameca amb els alumnes de batxillerat artístic de l'Institut Jaume I de Salou Promoció 2019-2021. Els vídeos i les imatges que utilitzem en aquest bloc són d'ús pedagògic i sense ànim de lucre. En el moment que se'ns demani de retirar-los, ho farem immediatament.
INSTAGRAM #offwhite2020_2021
dimecres, 30 de desembre del 2020
PROJECTE CRUÏLLA: Projecte de reinterpretació sobre l’obra Cruïlla (1994) de DANIEL ARGIMON i GRANELL exposada al MAMT
Cruïlla és un projecte de
reinterpretació de l’obra que duu el mateix nom realitzada per Daniel Argimon i
Granell, que l’Institut Jaume I de Salou ha portat a terme amb l’alumnat de 2n de
batxillerat d’arts plàstiques, en col·laboració amb el Museu d’Art Modern de
Tarragona.
El projecte consisteix en partir del concepte
de cruïlla (lloc on s’entrecreuen dos
o tres camins) per a desenvolupar un treball personal d’exploració de
llenguatge artístic propi en relació a l’experiència vital de l’alumnat.
L’artista de referència ens ofereix la seva
particular visió d’aquesta idea: l’obra que es presenta en format vertical és
un clar exponent de la pintura informalista i matèrica d’Argimon. Sobre un fons
cobert de veladures cromàtiques amb tonalitats que van dels blaus, als blancs i
negres, hi situa, amb la tècnica del collage, una mena de camins fets de paper
maixé o teles desfilades, ennegrides possiblement pel foc, que prenen
rellevància en el centre de la composició. En aquest punt que atrau
poderosament la mirada, és on Argimon representa aquest canvi de direcció de
camins erosionats, aquesta obertura de possibilitats, aquesta cruïlla de recorreguts fets de matèria
adherida a la tela. Els fons aporta tensiói profunditat, a través de pinzellades gestuals, regalims i esquitxades,
talment com si ens trobéssim davant d’una representació d’aquests records,
pensaments i tensions que poden influir en aquesta decisió sobre quin camí
agafar. És un fons fosc, d’introspecció, com un diàleg interior, que mostra
camins secundaris, que lliguen amb altres zones del quadre com el collage de
tela inferior.
Cruïlla, com a concepte
sinònim de moment d’impàs, de canvi, de moment de presa de decisions, de
diversitat de possibilitats a seguir, és un bon punt de partida per a
l’alumnat de 2n de batxillerat. Han de reflexionar sobre quina interpretació en
volen fer del concepte i experimentar amb un llenguatge propi per a explicar-la
a nivell plàstic. En una cruïlla hi poden tenir lloc camins secundaris, camins
més amagats, secrets, pors, somnis i desitjos no expressats... també pot ser una
manera de prendre consciència de la immensitat del buit, del no saber cap a on
anar, cap a on tirar... i aquesta és també una possibilitat igualment humana i
vàlida.
El projecte es planteja com un treball
seqüenciat que s'ha dut a terme íntegrament a l’institut Jaume I durant el mes
de novembre i desembre, amb previsió de culminar al gener, amb una sessió de
col·laboració virtual amb l’equip pedagògic del MAMT, ja que degut a la COVID,
aquest curs no ens hi podem desplaçar com a grup, tot i que l’alumnat sí que ho
pot fer a títol personal fora de l’horari escolar. Conèixer la tasca que fan
els museus com a dinamitzadors de projectes artístics, conservadors del
patrimoni i altaveus del context artístic proper, és també un dels objectius
d’aquest projecte que esperem que sigui motivador per a l’alumnat. Tot seguit us mostro un vídeo resum de tot aquest treball. Us emplaço a que visiteu els instagrams dels alumnes per a conèixer les seves particulars visions del concepte cruïlla.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada